Bizonyos darabszám felett, vagy ha a munkavégzés menete megkívánja, hatékonyabban szolgálják ki a berendezéseket a gépi anyagmozgató rendszerek. Többféle lehetőség is létezik a munkadarabok gépi továbbítására függően az igényektől, valamint a gyártási folyamattól, és a berendezések kialakításától is. A gépi konvejorok, átrakó daruk lehetnek alsó, vagy felső pályásak. Ezen belül a gépi konvejor lehet egypályás, vagy kétpályás (P&F) rendszerűek. Léteznek egyedi kialakítású kiegészítő gépi rendszerek (segédláncok), melyek a kézi rendszer egyes munkaszakaszait tudják gépesíteni (pl.: porszóró kabinok). A gépi konvejorokat a kézihez hasonlóan a berendezésekhez, vagy külön álló acél tartó lábakra lehet függeszteni. Szintén megoldható, ha az épület adottságai erre lehetőséget adnak, hogy az épület tartószerkezetére terheljük a konvejorokat is. Ehhez mindenképpen statikus bevonása szükséges.
Az alábbiakban ismertetjük az egyes gépi rendszereket:
Egypályás konvejor
Az egypályás (monorail) konvejorok automata rendszerek kiszolgáló egységei. A konvejor egy végtelenített nyomvonalú pályából áll, melyben a beállított sebességű konvejor lánc halad. A lánc többféle kialakítású és osztású lehet, ezt mindig az adott feladatnak és terhelési adatoknak megfelelően választjuk ki. A konvejor pálya szintén az adott terhelésnek megfelelően készül. A munkadarabok, vagy a munkadarabokat tartó gerendák közvetlenül a láncra (kialakított fülek, vagy furatok) vannak függesztve. A pálya bármilyen nyomvonallal megvalósítható, ezt az egyenes pályaelemek és a vízszintes-függőleges ívek teszik lehetővé. A monorail pálya nem választható szét, csak egy nyomvonal létezhet, ezért a berendezéseket egymás után kell „felfűzni” a pályára. Több párhuzamosan üzemelő munkahely automata konvejorral történő kiszolgálásához Power and Free (P&F) konvejor szükséges. Az egypályás gépi konvejor az automata rendszerek legolcsóbb gépi kiszolgálását teszik lehetővé.
Egy normál egypályás gépi konvejor az alábbi főbb és kiegészítő egységekből állhat:
- Egyenes konvejor pályaelem
- Vízszintes, függőleges ívek
- Teherfelvevő görgős láncszerkezet többfajta kivitelben és osztással
- Konvejor hajtási rendszer hajtóművel
- Olajzó berendezés
- Konvejor láncfeszítő szakasz
- Frekvenciaváltó a konvejor sebesség állításához
- Vezérlő szekrény és vezérlés
- Tartó acélszerkezet
- Munkadarab tartó gerenda
Power&Free konvejor rendszer
A P&F anyagmozgató rendszer a gépi anyagmozgatás egy speciális ága. Főleg párhuzamosan működő munkahelyek összekapcsolására, bonyolult anyagmozgatási feladatok kialakítására használatos megoldás. P&F rendszerrel akár két különböző konvejor is összekapcsolható, melyeknek esetlegesen közös, mindkét rendszer részére szükséges berendezésen kell keresztül haladniuk. Akár összekapcsolható egy kézi és gépi konvejor rendszer is ilyen módon. A konvejor ebben az esetben duplapályás. A felső pályában folyamatosan halad a lánc a teherfelvevő elemekkel, az alsó pályában pedig a munkadarabokat tartó gerenda van. A gerenda kialakítása olyan, hogy a felette lévő láncba beakadjon és a pálya nyomvonalán bárhova el tudjon jutni. A pályán több helyen megállító szakaszokat lehet beépíteni. Ezeken a helyeken a munkadarab a láncról leakad és addig nem halad tovább, amíg a megállító szakaszban várakozik. A mögötte érkező munkadarabok a láncról szintén leakadnak, torlódnak. Mivel a konvejor lánc a láncpályában folyamatos nagy sebességgel halad, ezért a munkadarabok berendezések közti mozgatási ideje nagy mértékben csökken. A megállító szakaszok arra is alkalmasak, hogy az egyes kezelő helyeken a darabokat álló helyzetben tudják megmunkálni, kezelni, stb. P&F rendszerre ezért gyakorlatilag akkor van a legnagyobb igény, ha egyes kézi megmunkáló, kezelő helyeket akarunk gépesített anyagmozgatással ellátni, vagy különböző automata rendszereket akarunk öszszekapcsolni. A rendszer PLC-vel vezérelt. A pálya több helyen érzékelőkkel van felszerelve, mely az egyes munkadarab tartó gerendákat a megfelelő irányba vezérlik, megállítják, továbbengedik, stb. Ki lehet alakítani úgy a gerendákat, hogy bizonyos gerendákat csak az egyik irányba a másik fajtákat a másik irányba engedi tovább csak PLC egy váltó szakaszhoz érve.
Egy P&F gépi konvejor az alábbi főbb és kiegészítő egységekből állhat:
- Egyenes konvejor pályaelem (lánc és teherpálya külön)
- Vízszintes, függőleges ívek (lánc és teherpálya külön)
- Teherfelvevő görgős láncszerkezet többfajta kivitelben és osztással
- Konvejor hajtási rendszer hajtóművel
- Olajzó berendezés
- Konvejor láncfeszítő szakasz
- Frekvenciaváltó a konvejor sebesség állításához
- Vezérlő szekrény és PLC vezérlés, érzékelők
- Tartó acélszerkezet
- P&F munkadarab tartó gerenda
- Pályaszakasz váltók
- Megállító helyek
Átemelő daruk, láncos emelők
Az átemelő daruk a kádas előkezelők és kádas KTL festők automata kiszolgáló egységei. A daruk előre megírt program, vagy programok alapján helyezik a megfelelő kádakba a kosarakat, akasztékokat. Az előírt technológia folyamat és a technológiai idők alapján meghatározható egy út-idő diagram, mely alapján kiszámolható, hogy a feladatot egy vagy több daruval lehet csak megoldani. Minél több daru dolgozik egy kádas rendszernél, annál jobban csökkenthető a taktidő, ami alatt egy akaszték a sorról lejöhet. Természetesen így is van egy ideális szám, ami fölé nem érdemes menni, mivel azzal már további csökkenés nem érhető el. Ebben az esetben inkább az egyes kezelő helyek számának növelésével lehet további csökkentést elérni. A daruk mozgatását emelő és haladó motorok végzik, melyek fékezettek és fordulatukat frekvencia szabályzóval lehet módosítani. A daru így mindig a program által előírt változtatható sebességgel tud közlekedni, vagy az akasztékokat emelni, süllyeszteni. Egy daru lehet alsópályás vagy felső pályás is. Általában hosszú nyomtávú akasztékok, kosarak esetén (vagy nagy terheléskor) érdemes alsópályás rendszerben gondolkodni. Ebben az esetben a daru nem függesztett, hanem egy alsó pályára ül fel és azon halad.
Kisebb kádas rendszerek esetén alkalmazzuk a láncos emelőket, melyek a teljesen kézi rendszerűtől (kézi haladó és emelő-süllyesztő mozgás) a teljesen gépesített fajtáig változhatnak. Főleg kis darabszám, kisebb terhelés és egyszerűbb technológiai sor kiszolgálása esetén javasoljuk ezek beépítést.
Egy átemelő daru az alábbi főbb és kiegészítő egységekből állhat:
- Daru felépítménye, acélszerkezete
- Emelő és haladó motorok
- Darupálya
- Daru és darupálya tartó acélszerkezet
- Daru kúszókábel vezető elemei
- PLC vezérlés, daru programok, kézi üzemmód
- Munkadarab tartó kosarak, akasztékok
Segédláncok
Kézi anyagmozgató rendszerek esetében lehetőség van egyes munkafázisok kiszolgálásához segédláncos anyagmozgató berendezést beépíteni. Segédlánc alkalmazható pl. porszóró kabinoknál automata szóráshoz vagy kemencébe, előkezelő kabinoknál munkadarab behúzásra, kitolásra. A segédlánc gombnyomásra indul és áll meg, de természetesen ez is automatizálható ott, ahol ilyen feladatra van szükség. A segédlánc egy végtelenített körmös lánc segítségével továbbítja a munkadarab tartó kocsikat, vagy gerendákat. A segédlánchoz kézzel odatoljuk az akasztékot és az a lánc körmeibe beakad. A folyamat végén, ott ahol a lánc visszafordul, a köröm egyszerűen kitolja a segédláncból a munkadarab tartó kocsit, akasztékot. A segédlánchoz tartozik egy kis hajtómű és egy vázszerkezet (láncvezetőkkel), valamint egy frekvencia szabályzó, amivel a segédlánc sebessége változtatható. A segédlánc vezérlését általában ahhoz a berendezéshez tartozó vezérlőszekrénybe integráljuk, ahová a segédlánc fel lett szerelve.
Egy segédláncos anyagmozgató az alábbi főbb és kiegészítő egységekből állhat:
- Láncvezető
- Körmös lánc
- Segédlánc váz
- Lánckerekek
- Hajtómű és tartója
- Feszítő szakasz
- Frekvencia szabályzó (sebesség állításhoz)